www.lowbudgetrides.com  
 Vanliga frågor   Sök    Medlemslista   Användargrupper    Bli medlem    Profil   Logga in för att läsa dina meddelanden   Logga in
saab 96 -73 b202 turbo
Gå till sida 1, 2, 3 ... 18, 19, 20  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    www.lowbudgetrides.com -> Projekt
 Visa inlägg nyare än 
Visa inlägg nyare än:   

saab 96 -73 b202 turbo 
Författare Meddelande
t16

Registreringsdatum: 07 februari 2005

InläggPostat: sön mar 13, 2005 10:28 pm    Rubrik: saab 96 -73 b202 turbo Svara med citat

Hallå!

Nu har jag äntligen fått eget internet så jag slipper snylta på jobbets, nu delar jag adsl med grannen via trådlös överföring(jag är smålänning).

I allafall har jag nu möjlighet att starta en projetttråd, vet dock inte om bilen passar här men då får ni väl klaga, lågbudget är den iallafall.

bilen är en saab v4 -73 med -68:ans front, rensad från lister med motor från 900 t16 -88 + 4växlad låda.

Jag köpte bilen när jag var 16 år(är idag 25) och rev den samt svetsade upp den, men det mesta av förarbetet innan lack samt lackeringen lämnades bort.
Bilen skulle haft trimmad v4 motor men jag tröttnade på att trängas med cyklar och gräsklippare hemma så bilen blev stående som ett lackat skal tills för ett par år sedan då jag och två kompisar fick tag i en bra lokal, som dock behövde isoleras os.v. då hade jag bestämt att en v4 motor inte hade tillräckliga prestanda utan att kosta massa pengar så en 900 aero -88 som legat på sidan inhandlades och fick donera motor, låda(satt 4vxl i), bromsar spakställ os.v.
Bilen skulle varit klar till sommaren -03 men så blev det inte, istället byggdes garaget ut med ett svets och sliprum, däremot var bilen klar för besiktning sommaren -04 men den gik inte igenom sfro besiktningen därför att besiktningsmannen tyckte att den var styrkänslig.
Då rev jag bilen igen, bytte samtliga bussningar till nylon från XP racing(en saab tvåtaktstrimfirma), boxade bärarmarmarna bak, förstärkte inästningarna bak i kaross samt bakaxel, flyttade styrväxeln samt förstärkte bärarmarna fram och besiktade en månad senare igen och fick godkänt men när jag skulle regbesikta så krävde sbp bullerintyg vilket tydligen var ovanligt enligt min sfrobesiktare så det blev ett buller prov samt ombesiktning.
När bilen var besiktad var sommaren nästan slut men jag hann köra ca 200 mil ändå.
Tack vare vikten, 1030kg i tjänstevikt gick den bra med 0.6bar laddtryck, spann diffat till dryga 100kmh med 17" 205:or och gick fortare än jag vågat prova(provat 200kmh). nu är bilen riven för trim, lådrenovering+ förstärkning(klart) samt lite allt möjligt, tänkte lägga in lite bilder...
Användarens profil Skicka personligt meddelande

Författare Meddelande
OZ

Registreringsdatum: 01 januari 2005

InläggPostat: mån mar 14, 2005 5:14 pm    Rubrik: Svara med citat

Jäkligt nice, mitt drömprojekt...

Får gärna lägga upp bilder.

Hur blir det med växelspaken?
Får den plats mellan stolarna?

User Signature
Force by ZVR

Författare Meddelande
t16

InläggPostat: mån mar 14, 2005 11:13 pm    Rubrik: Svara med citat

Vet någon var man kan ladda upp bilder som inte tas bort efter ett tag?

Författare Meddelande
OZ

Registreringsdatum: 01 januari 2005

InläggPostat: mån mar 14, 2005 11:16 pm    Rubrik: Svara med citat

skicka dom till mig så lägger jag upp dom åt dig.

User Signature
Force by ZVR

Författare Meddelande
t16

InläggPostat: fre mar 18, 2005 10:52 pm    Rubrik: Svara med citat

Ja, då har jag bilder att ladda upp, tyvärr har jag få bilder av det som gjorts innan denna vintern eftersom jag inte haft digitalkamera innan.
Dessa bilder togs i alla fall med jobbets kamera i somras.

96:orna saknar ju tunnel för avgassystemet så därför begränsas markfrigången av avgassystemet, som synes går downpipen ner ganska långt så för att spara plats använde jag 2,5 tums rör istället för 3tum.
Intercoolern är från en 9-5 som hade trasiga fästen(gratis) som jag svetsade dit nya gavlar på.

Författare Meddelande
t16

InläggPostat: fre mar 18, 2005 11:14 pm    Rubrik: Svara med citat

Så här ser bilen ut nu!

Jag vill påpeka att det inte är en putsbil utan den har sina "skavanker".
När jag var 16 och började med bilen hade man inte så mycket pengar, därför lackades den endast utvändigt(var brun innan).
Dörröppningarna lackades med sprayburk, bagagen penslades, och motorummet var rost fläckigt så det hammarlackmålades!
Det finns också några mindre snygga rostlagningar under sen den tiden.
De fult blåkladdade delarna målades då också!
Så här ser motorrummet ut tomt!

Styrväxeln är nedflyttad c.a. 20 cm eller något sådant, vilket resulterade i att en rattstång med dubbla knutar fick mekas ihop samt huset som håller rattaxeln fick stagas upp, sfro besiktaren krävde förresten tigsvetsad rattaxel så jag fick svetsa om den!
Som synes har golvet kapats ur och ersatts med hyraulrör(gick att bocka med budget bockmaskin!), det går att lyfta bilen med domkraft under ett av rören!
Nu har förresten motorn ett fäste bak och två fram, tvärt emot orginal!

Hemmamekad intercooler och downpipe!
lambdasonden är inte till sprutet utan en lambdamätare.

El systemet är orginal, kompletterat med og900 helt enligt färgerna.

Senast ändrad av t16 den tis apr 19, 2005 10:11 pm, ändrad totalt 2 gånger

Författare Meddelande
t16

InläggPostat: fre mar 18, 2005 11:31 pm    Rubrik: Svara med citat

Så här ser det ut med motorn i!

Jag fick bygga ett nytt kupefläktsystem också!
Tyvärr har jag inte hunnit stoppa i värmeelementet ännu.

Här är kylsystemet som sitter i före detta reservhjulsbaljan!
Det fick inte plats både en ordentlig intercooler och kylare fram.
Nere i högra hörnet syns den elektriska vattenpumpen som jag håller på att koppla in, kommer nog behövas nu när jag trimmar.

Här är orginaltanken som jag kapade upp, monterade skvalpskydd och 12mm anslutning på.

Detta är bagaget med "locket" på, fick göra en bula över fläktarna för flödets skull.
En lufthyvel under bilen tar in luft när man kör.

Längst fram till höger syns luftnipplarna till kylsystemet.

Senast ändrad av t16 den ons mar 30, 2005 9:05 pm, ändrad totalt 1 gång

Författare Meddelande
t16

InläggPostat: fre mar 18, 2005 11:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Passagerarstolen fick sättas längre åt höger för att ge plats åt växelspaken som synes på stolsfästet

Man ser även den långt bak placerade 900 handbromsen sticka fram lite.

Här är framupphängningen som består av:

Og900 bakfjäder som var kraftigare samt passade i 96:ans fjädersäten.
Og900 -88 spindlar och bromsar.
Og900 spindelleder på 96 bärarmar förstärkta varav den övre kortad samt förlängda styrarmar på styrväxeln

Senast ändrad av t16 den ons mar 30, 2005 9:09 pm, ändrad totalt 1 gång

Författare Meddelande
t16

InläggPostat: lör mar 19, 2005 12:06 am    Rubrik: Svara med citat

Denna vintern har jag gått igenom lådan Eftersom det ska trimmas.
Donatorbilen hade en kokillgjuten med 7:ans primär så det behövde jag inte skaffa, dock var inte primärhuset kokillgjutet så det togs från en låda jag fått, men eftersom ingen av lådorna hade kokill pinjonglagerhus fick jag riva en tredje låda jag fick(totalslut 5vxl) och ta det ifrån.
Lager, primärkedjor, stålfinger samt sinter lamell köpte jag av jörgen Eriksson som hade bra pris på lager samt har några bitar som utgått på saab. Han hade även en del tips om lämplig inspännig på diff och pinjonglager. Stum pinjonglagerhylsa svarvade jag själv.
Tyvärr har jag inte några bilder på lådan riven eftersom kameran köptes i januari men här är den nästan klar.

Här svetsar jag på "utbuktningen" för kronhjulet på diffhuslocket, det slog sig så att en kompis fick plana det.

Senast ändrad av t16 den ons mar 30, 2005 9:12 pm, ändrad totalt 1 gång

Författare Meddelande
t16

InläggPostat: lör mar 19, 2005 12:22 am    Rubrik: Svara med citat

Generatorn fick inte plats för där sticker bromscylindern ut nu så istället monterades en kompakt daihatsugenerator där servon suttit.
Den svarta plåten är bakre motorfästets nedre del.

Här är 2.3 långtopp och 2.1 insug monterat.

Här är min 18t turbo som jag kapat till ett täcklock till bypassen och monterat, jag håller här på att ta bort styrpinnarna så jag kan vrida husen till rätt lägen samt porta wastegate hålet

Här är wastegatehålet sett från grerörssidan, kanten är borttagen samt det är avrundat in mot hålet(tyvärr blev bilden dålig).

Här är det sett från utloppshålet, jag har bara tagit lite på diametern så att det ska finnas tillräckligt med tätyta kvar.

Här är turbon ihopplockad och uppstagad där den ska sitta!

Senast ändrad av t16 den ons mar 30, 2005 9:19 pm, ändrad totalt 1 gång

Författare Meddelande
t16

InläggPostat: lör mar 19, 2005 12:28 am    Rubrik: Svara med citat

Eftersom dörrsidorna var dåliga håller jag på med nya "hottade" som ska ha ett framsystem monterat(jag vet att det är fjolligt med stereo men jag saknade det vid långfärd).

Senast ändrad av t16 den ons mar 30, 2005 9:21 pm, ändrad totalt 1 gång

Författare Meddelande
t16

InläggPostat: lör mar 19, 2005 12:49 am    Rubrik: Svara med citat

Nu är det dags för min extraktorbyggarserie dvs det jag är mitt uppe i nu.
Det ska byggas av rostfritt med 42mm rör och t3 fläns.
Här är de vattenskurna flänsarna som min otroligt snälle bekant har ordnat, turboflänsen har jag försökt att polera på men yta var för grov så man måste slipa bitarna innan man polerar om man nu vill det.

Här slipar jag flänsarna!

Det är ett riktigt skitjobb eftersom rostfritt är så hårt!

Här är polermaskinen dvs en bänkslip som fått en polerskiva, egentligen är en bänkmaskin svagare än en riktig polermaskin samt snurrar för fort men den funkar OK. Man använder ett hårt polermedel som man trycker mot skivan.

Här är de polerade flänsarna monterade och jag har gjort mallar av sådana rör som elektriker har i väggarna, jag lånade en sådan fjäder som man stoppar in i rören när man ska böja dom sedan började jag med röret längst från turbon.

När det var klart stoppade jag in fjädern hela vägen och markerade det som stack ut med ett streck, sedan tog jag ut fjädern och då hade jag ett exakt mått på första röret att tillverka dom andra efter!
Härnäst skall rören bockas!

Senast ändrad av t16 den ons mar 30, 2005 9:25 pm, ändrad totalt 1 gång

Författare Meddelande
t16

InläggPostat: lör mar 19, 2005 1:27 pm    Rubrik: Svara med citat

Angående budget här är dom kostnader jag kommer på nu:

en 95 och en 96 inköptes för 1200kr varav 95 såldes för 1500kr, den var för rostig att använda.

Donatorbil 900 aero -88 utan rutor, inredning,kjolpaket och lysen. 3700kr.
Ägaren hade lagt den på sidan och jag prutade bort det jag inte behövde, dock var chassi, motor och låda i bra skick(4vxl kokill)

2st stolar(demoex.) 2400kr

OZ racing superturismo med hyffsade 215/40 17 däck 5500kr

sinterlamell 2500kr

samtliga lager i lådan 2000kr ungefär

3st primärkedjor race 1650kr

packningsats låda inkl. oringar och packboxar 600kr ungefär

i och med lite turbobyten kostade mig turbon(mitsu18t#7) ca 2200kr, eller 3200kr rakt av

2.3 topp renoveringsplanad med nya ventiltätningar samt 2.1 insug kostade 500kr + en korttopp med sug insugsrör som blivit över på jobbet

elektrisk vatten pump + pump styrning som ersätter termostat 3500kr

Nya glidskenor för kamkedja 300kr

lackering utvändigt inkl. förarbete och igensättning listhål osv. 6000kr

varvräknare med shiftlite, laddtrycksmätare och lambdamätare autometer 2000kr ungefär

stålomspunna bromsslangar runt om 1000kr

ratt + nav 1200kr ungefär

röda 9000 spridare 500kr

stor ferrita dämpare i rostfritt 7-800kr ungefär

2st nya framskärmar till -68(inga blinkershål) 1200kr ungefär.

ny undre frontplåt med balkar 1100kr ungefär

Utöver detta är ju också mängder med pengar lagda på mindre saker som slang och rör(gissningsvis 3000kr) och utöver det massa pengar på plåt, klämmor elsaker, nipplar osv. osv. osv.

Jag kommer fortsätta i denna rutan allt efter jag kommer på mer!

Författare Meddelande
Marko

Registreringsdatum: 30 december 2004

InläggPostat: fre mar 25, 2005 9:39 am    Rubrik: Svara med citat

Läcker bil

Mvh Marko

User Signature
Volvo 940 V8 5.3T E85 projekt.
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger ICQ

Författare Meddelande
t16

InläggPostat: fre mar 25, 2005 1:34 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack!

Måste säga att det här är ett super forum för dom som gillar modern teknik blandat med smide och lösningar som inte kostar skjortan.

Jag ska försöka göra bilderna i tråden lite mindre om det går också!

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    www.lowbudgetrides.com -> Projekt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3 ... 18, 19, 20  Nästa
Sida 1 av 20
Föregående ämne :: Nästa ämne  

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet