|
Visa inlägg nyare än |
 |
 |
saab 96 -73 b202 turbo |
 |
| Författare |
Meddelande |
t16

Registreringsdatum: 07 februari 2005 Inlägg: 1082 Ort: Vetlanda
|
Postat: sön mar 13, 2005 10:28 pm Rubrik: saab 96 -73 b202 turbo |
|
|
Hallå!
Nu har jag äntligen fått eget internet så jag slipper snylta på jobbets, nu delar jag adsl med grannen via trådlös överföring(jag är smålänning).
I allafall har jag nu möjlighet att starta en projetttråd, vet dock inte om bilen passar här men då får ni väl klaga, lågbudget är den iallafall.
bilen är en saab v4 -73 med -68:ans front, rensad från lister med motor från 900 t16 -88 + 4växlad låda.
Jag köpte bilen när jag var 16 år(är idag 25) och rev den samt svetsade upp den, men det mesta av förarbetet innan lack samt lackeringen lämnades bort.
Bilen skulle haft trimmad v4 motor men jag tröttnade på att trängas med cyklar och gräsklippare hemma så bilen blev stående som ett lackat skal tills för ett par år sedan då jag och två kompisar fick tag i en bra lokal, som dock behövde isoleras os.v. då hade jag bestämt att en v4 motor inte hade tillräckliga prestanda utan att kosta massa pengar så en 900 aero -88 som legat på sidan inhandlades och fick donera motor, låda(satt 4vxl i), bromsar spakställ os.v.
Bilen skulle varit klar till sommaren -03 men så blev det inte, istället byggdes garaget ut med ett svets och sliprum, däremot var bilen klar för besiktning sommaren -04 men den gik inte igenom sfro besiktningen därför att besiktningsmannen tyckte att den var styrkänslig.
Då rev jag bilen igen, bytte samtliga bussningar till nylon från XP racing(en saab tvåtaktstrimfirma), boxade bärarmarmarna bak, förstärkte inästningarna bak i kaross samt bakaxel, flyttade styrväxeln samt förstärkte bärarmarna fram och besiktade en månad senare igen och fick godkänt men när jag skulle regbesikta så krävde sbp bullerintyg vilket tydligen var ovanligt enligt min sfrobesiktare så det blev ett buller prov samt ombesiktning.
När bilen var besiktad var sommaren nästan slut men jag hann köra ca 200 mil ändå.
Tack vare vikten, 1030kg i tjänstevikt gick den bra med 0.6bar laddtryck, spann diffat till dryga 100kmh med 17" 205:or och gick fortare än jag vågat prova(provat 200kmh). nu är bilen riven för trim, lådrenovering+ förstärkning(klart) samt lite allt möjligt, tänkte lägga in lite bilder... |
|
 |
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
| Författare |
Meddelande |
t16

|
Postat: fre mar 18, 2005 11:14 pm Rubrik: |
|
|
Så här ser bilen ut nu!
Jag vill påpeka att det inte är en putsbil utan den har sina "skavanker".
När jag var 16 och började med bilen hade man inte så mycket pengar, därför lackades den endast utvändigt(var brun innan).
Dörröppningarna lackades med sprayburk, bagagen penslades, och motorummet var rost fläckigt så det hammarlackmålades!
Det finns också några mindre snygga rostlagningar under sen den tiden.
De fult blåkladdade delarna målades då också!
Så här ser motorrummet ut tomt!
Styrväxeln är nedflyttad c.a. 20 cm eller något sådant, vilket resulterade i att en rattstång med dubbla knutar fick mekas ihop samt huset som håller rattaxeln fick stagas upp, sfro besiktaren krävde förresten tigsvetsad rattaxel så jag fick svetsa om den!
Som synes har golvet kapats ur och ersatts med hyraulrör(gick att bocka med budget bockmaskin!), det går att lyfta bilen med domkraft under ett av rören!
Nu har förresten motorn ett fäste bak och två fram, tvärt emot orginal!
Hemmamekad intercooler och downpipe!
lambdasonden är inte till sprutet utan en lambdamätare.
El systemet är orginal, kompletterat med og900 helt enligt färgerna.
Senast ändrad av t16 den tis apr 19, 2005 10:11 pm, ändrad totalt 2 gånger |
|
 |
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
| Författare |
Meddelande |
t16

|
Postat: lör mar 19, 2005 1:27 pm Rubrik: |
|
|
Angående budget här är dom kostnader jag kommer på nu:
en 95 och en 96 inköptes för 1200kr varav 95 såldes för 1500kr, den var för rostig att använda.
Donatorbil 900 aero -88 utan rutor, inredning,kjolpaket och lysen. 3700kr.
Ägaren hade lagt den på sidan och jag prutade bort det jag inte behövde, dock var chassi, motor och låda i bra skick(4vxl kokill)
2st stolar(demoex.) 2400kr
OZ racing superturismo med hyffsade 215/40 17 däck 5500kr
sinterlamell 2500kr
samtliga lager i lådan 2000kr ungefär
3st primärkedjor race 1650kr
packningsats låda inkl. oringar och packboxar 600kr ungefär
i och med lite turbobyten kostade mig turbon(mitsu18t#7) ca 2200kr, eller 3200kr rakt av
2.3 topp renoveringsplanad med nya ventiltätningar samt 2.1 insug kostade 500kr + en korttopp med sug insugsrör som blivit över på jobbet
elektrisk vatten pump + pump styrning som ersätter termostat 3500kr
Nya glidskenor för kamkedja 300kr
lackering utvändigt inkl. förarbete och igensättning listhål osv. 6000kr
varvräknare med shiftlite, laddtrycksmätare och lambdamätare autometer 2000kr ungefär
stålomspunna bromsslangar runt om 1000kr
ratt + nav 1200kr ungefär
röda 9000 spridare 500kr
stor ferrita dämpare i rostfritt 7-800kr ungefär
2st nya framskärmar till -68(inga blinkershål) 1200kr ungefär.
ny undre frontplåt med balkar 1100kr ungefär
Utöver detta är ju också mängder med pengar lagda på mindre saker som slang och rör(gissningsvis 3000kr) och utöver det massa pengar på plåt, klämmor elsaker, nipplar osv. osv. osv.
Jag kommer fortsätta i denna rutan allt efter jag kommer på mer! |
|
 |
|
|
 |
|
 |
| Författare |
Meddelande |
Marko

Registreringsdatum: 30 december 2004 Inlägg: 1919 Ort: Katrineholm