www.lowbudgetrides.com  
 Vanliga frågor   Sök    Medlemslista   Användargrupper    Bli medlem    Profil   Logga in för att läsa dina meddelanden   Logga in
OG 900 Sedan Airflow T16 Bio Power 4Krafs Update 100401
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    www.lowbudgetrides.com -> Projekt
 Visa inlägg nyare än 
Visa inlägg nyare än:   

Författare Meddelande
Larzzon

Registreringsdatum: 09 december 2007

InläggPostat: mån jan 25, 2010 7:31 pm    Rubrik: Svara med citat

Lite mera svetsat runt kardantunneln, torpedväggen är nu "hel" igen Wink

Användarens profil Skicka personligt meddelande

Författare Meddelande
Larzzon

InläggPostat: fre jan 29, 2010 10:54 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag svetsat lite till Wink

Golvet är numera helt IGEN Laughing

Tog även bort styrväxeln och det mesta i framvagnen. Nu går det att se hur motorrummet blir med den större tunneln

Nu är jag sugen på att motnera ihop ett motorblock och växellåda och montera i bilen.
Det blir nog nästa grej jag gör Smile

Författare Meddelande
Larzzon

InläggPostat: mån feb 08, 2010 4:42 am    Rubrik: Svara med citat

Ja då har det hänt, motorblock och växellåda har hittat ihop igen. Wink Tog mig friheten att lyfta in dem i bilen och började så smått konstruera motorfärsten.

Motorn hamnar lite lägre än innan..

och längre fram i nosen, enligt mina beräkningar ska kylket få plats framför motorn.
Remhjul och sånt hamnar lite framför rambalken så den måste modifieras. Kylfläkten får jag dock inte plats med...får försöka lösa det på något sätt.

Att inte montera turbon här ovanför växellådan får man nästan se som tjänstefel Wink

Här hamnar drivaxeln i förhållade till hålet i karossen i bilen, känns som den inte blir så mycket vinklar på drivaxlarna.

Författare Meddelande
Jonas O

Registreringsdatum: 03 mars 2005

InläggPostat: tis feb 09, 2010 9:10 pm    Rubrik: Svara med citat

Motorn ser ut att hamna väldigt långt fram?
På Saab-lådan så sitter drivklockan ungefär rakt under 4ans cylinder va?

Antar att du tänkt flytta så mycket annan vikt som möjligt långt bak så du minskar understyrning så långt det går...
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger ICQ

Författare Meddelande
Larzzon

InläggPostat: tis feb 09, 2010 10:55 pm    Rubrik: Svara med citat

Jonas O skrev:
Motorn ser ut att hamna väldigt långt fram?
På Saab-lådan så sitter drivklockan ungefär rakt under 4ans cylinder va?

Antar att du tänkt flytta så mycket annan vikt som möjligt långt bak så du minskar understyrning så långt det går...

Här sitter drivklockorna original

Men orignal motorpaket hamnar ganska långt fram oxå. Har ingen exakt koll på hur mycket vikten hamnar längre framåt...får försöka väga den när den är färdig så får vi se

Själva motorblocket hamnar långt fram men växellådan hamnar helt bakom framvagnen. Sen hamnar ju vikten längre ner pga den lägre placeringen av motorn. Men risken är väl att den blir lite tung i nosen.

Men jag ska göra vad jag kan för att flytta annan vikt bakåt ,så turbon har jag tänkt sätta ovanför växellådan, precis framför torpedväggen. batteriet hamnar i baskuffen.

Författare Meddelande
RonnyO

Registreringsdatum: 02 april 2005

InläggPostat: tis feb 09, 2010 11:35 pm    Rubrik: Svara med citat

Blir tjusigt det här. Har du kikat något på Gustavs 99? Blir konstruktionen lik hans eller skiljer det mycket?

Jag vet att SQR-Micke försökte få ihop det med Audi-låda och saabmotor i en ng 900, men det föll på att motorn hamnade för långt fram. Tror dock det var någon RS2 el. RS4 låda.

User Signature
Långsammare än Johan. Men inte länge till..
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida ICQ

Författare Meddelande
Larzzon

InläggPostat: ons feb 10, 2010 2:10 am    Rubrik: Svara med citat

RonnyO skrev:
Blir tjusigt det här. Har du kikat något på Gustavs 99? Blir konstruktionen lik hans eller skiljer det mycket?

Jag vet att SQR-Micke försökte få ihop det med Audi-låda och saabmotor i en ng 900, men det föll på att motorn hamnade för långt fram. Tror dock det var någon RS2 el. RS4 låda.

Ja jag hoppas det Wink

Ja gustavs 99 var inspirationskällan, det skiljer nog inte så mycket egentligen mer än att 99an har lite trängre motorrum än og900. Vet inte i detalj hur hans bil ser ut mer än vad jag har sett i hans projekttråd på Sävar forumet. Gustav har monterat sin motor lite längre bak så han har lite konstiga vinklar på sina drivaxlar...men det verkar ju funka ändå Wink Jag ska ha både kyl och IC i fronten.

Kanske är så att ng900 inte har lika mycket överhäng framåt som og900 därför så kanske SQR-micke misslyckades??

Den 6 växlade, audilådan heter audi80 i sporteversion s2? Den lådan ska iaf ha samma sprängkåpa som min 5växlade...så det blir nog en sån i framtiden Wink Audi V8 har torsen diff i sin bakvagn som passar i audi 80ians subframe så en sån är planerat längre fram oxå Wink

Först ska denna version ut på vägen Wink

Författare Meddelande
Jonas O

Registreringsdatum: 03 mars 2005

InläggPostat: tor feb 11, 2010 10:00 pm    Rubrik: Svara med citat

Bra bild där, den drivklockan sitter ju näst intill så långt bak på blocket det går..

Just det ja, din låda hamnar bakom.. kanske blir ungefär sak samma då.
Sedan har du ju en tyngre bakvagn som tynger ner baken oxå.

Fortsätt med bra jobb!
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger ICQ

Författare Meddelande
Larzzon

InläggPostat: fre feb 12, 2010 10:27 am    Rubrik: Svara med citat

Kan smygberätta att motorn och växellådan har sina motorfästen i motorrummet...så den sitter i sina fästen...har även börjat filura dit styrväxeln...kommer med bilder under dagen...

Författare Meddelande
Marko

Registreringsdatum: 30 december 2004

InläggPostat: fre feb 12, 2010 10:51 am    Rubrik: Svara med citat

Larzzon skrev:
Kan smygberätta att motorn och växellådan har sina motorfästen i motorrummet...så den sitter i sina fästen...har även börjat filura dit styrväxeln...kommer med bilder under dagen...

User Signature
Volvo 940 V8 5.3T E85 projekt.

Författare Meddelande
Larzzon

InläggPostat: fre feb 12, 2010 10:45 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu kommer de utlovade bilderna:

Här syns båda främre motorfästen...de är gjorde av 2 slaktade original
motorfärsten.

Blev tvungen att modifiera främre balken, för att remhjul och sånt ska få plats. Blev en cool bild att man ser alla ramlageröverfall i blocket och utgående axel på växellådan Wink

Växellådsfästet på höger sida.

Vänster sida

Kändes smidigast att använda en styrväxel även den från audi80 quattro.
Tänkte inte haft servo men det är ingen nackdel.

Får se hur mycket den är ivägen för Wink

Författare Meddelande
Larzzon

InläggPostat: mån feb 22, 2010 4:33 pm    Rubrik: Svara med citat

Har satt fast styrväxeln på allvar nu, Audi 80 quattro växeln var ganska smidig att få dit+att man kan göra egna styrstag.

Har även modifierat infästningen för styrningen på stryväxeln.

Borde inte bli konstiga påfrestningar på kolven eftersom original så sitter den framåt, mot kameran på bilden, alltså ur centrum där oxå. Så förhållandet blir samma med mitt modifierade fäste.

Har kommit på att det inte är mycket som kommer va original på bilen längre Wink Palnen är dock fortfarande att inte modifiera utsidan på bilen mer än det som redan är gjort.

Naturligtvis kommer pedalstället ta i rattstångsinfästningen på styrväxeln. Rolling Eyes Flyttar pedalerna ett par centimeter åt vänster, lite sämre plats för gasen med denna större kardantunneln. Så gaspedalen och dess infästning måste modifieras Även kopplingsscylindern tar i styrväxeln så planen är att flytta den lite neråt.

Har även beställt en bur som ska monteras, så det finns å göra men det känns som det inte är ouppnåligt lånt kvar till sfro 1 besiktningen. Har klart för mig hur jag ska göra resten nu. Ska försöka få tag på coliovers till bakvagnen så jag kan göra färdigt bakvagnen och få ner bilen på hjulen igen.

Författare Meddelande
Larzzon

InläggPostat: tis mar 09, 2010 4:54 am    Rubrik: Svara med citat

Har börjat pilla lite i motorrummet och fick ett infall att fundera lite på turboplaceringen. Sagt och gjort så snodde jag ihop ett nytt grenrör. Eller ja första delen är ett t3 grenrör resten är 2.5 tums avgasrör. Egentligen borde jag nog bygga ett extraktorgrenrör men det är ganska tidsödande så det får bli såhär så länge, det borde funka eller vad tror ni?

Ska lindas med avgasbandage längre fram, och stöd ska svetsas fast på röret.

Har även fått hem buren så jag har så smått börjat passa in den, bilder på detta jobbet kommer lite längre fram.

Författare Meddelande
Larzzon

InläggPostat: fre mar 12, 2010 5:14 pm    Rubrik: Svara med citat

Gick ner till garaget för jag hade lite jag grubblade över och det var om motorn skulle få plats under huven, och enligt mina beräkningar borde det gå. Ventilkåpan sluttar åt fel håll när motorn är vänd, så det gör problemet större Kommer inte åt huven pga all snö men ska testa den så fort det töat lite mera, vill ju ogärna ha en bula i huven som förstör utseendet.

Tog lite bilder oxå:

Var lite orolig för lampan att den inte skulle få plats, men det är ju gott om plats

Insuget jag byggde blev inte riktigt som jag tänk mig.

Funderar på om jag ska anväda ett og900 insug istället. Har tyvärr inget löst 2.1 insug så jag får kanske leta upp ett sånt.

Tog lite bilder på buren, så långt som den har kommit, bara punktad ännu.

Författare Meddelande
Larzzon

InläggPostat: ons mar 17, 2010 1:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu är buren helsvetsad så långt det går. Kan inte göra kryss-staget bakåt eftersom jag inte vet hur stödtämpar infästningen för bakvagnen ska se ut ännu eftersom jag inte köpt några coilovers ännu.

Har skrotat mitt hembyggda insug eftersom det inte blev som jag tänkt mig. Fick istället tag på ett 2.1 insug så nu blir det ett sånt med ett spjällhus från en ng900.

Försökte få ett kort på buren iaf.

Tänkte förbinda bakvagnen med buren och här är de första stagen.

Borde bli bäst styrka om man fäster den nya bakvagnen i buren.

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    www.lowbudgetrides.com -> Projekt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Sida 5 av 6
Föregående ämne :: Nästa ämne  

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet